بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ
  • ...
  • 313jamaz@gmail.com
  • ايران- مشهد

در فضای مجازی نشان دهیم حسینی هستیم و می مانیم و وظیفه امروز ما زینبی عمل کردن است

  • ۸۰۶

اربعین شهادت امام حسین (ع) نزدیک است. طبق یک سنت دینی ریشه دار در قرون ' میلیونها زائر فقط ! به شوق زیارت ' فاصله بخصوص نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند.
اینکه عراقی ها از همین بیرون مرز ما ! چگونه از زائران استقبال می کنند و خدمت به زائران اباعبدالله را چگونه و به چه اشکالی برای خود ' خانواده و حتی عشیره و دین ! نه فقط یک مذهب شیعه !افتخار می دانند گفته شده است ! و اینکه حتی اهل سنت و مسیحیان عراق این سعادت را به صورت تاریخی برای خود دارند و به هیچ قیمتی آنرا معامله نمی کنند.
من در کتابم " کربلا قطعه ای از بهشت - در اینترنت در دسترس است " به برخی از آنها ' فقط برخی ! به صورت مصداقی اشاره کرده ام. که بیشتر از آن در بضاعت من نبود.
اما :
از نگاه علم ارتباطات جهان امروز به شکلی در آمده است که در آن هر فردی رسانه است . دوره های سنتی پایان یافته ' و در عصری بسر می بریم که یک ویژگی آن گستره وسیع و بی اندازه و متنوع تعاملات انسانها از طریق ابزارهای ارتباطی بخصوص فناوریهای مبتنی بر وب از جمله شبکه های اجتماعی است.
راهپیمایی اربعین در همه ی ابعاد آن پیام های ویژه ای برای جهانیان دارد . این راهپیمایی از حیث جمعیت شرکت کننده در آن' بزرگترین همایش کاملا مردم محور جهانی است. پیام های آن آنقدر ابعاد دارد که قدرت های بزرگ را با بسیج همه ی امکانات دانشگاهی و علمی و تحقیقی به عراق فرستاد و می فرستد تا راهپیمایی را مطالعه کنند. داده های آن مطالعات بود که به بازخوانی استراتژی و تاکتیک قدرت های فرامنطقه ای و طراحی های جدید برای همچنان ماندن در منطقه انجامید.

در عراق ' عراقی ها و ایستگاههای پذیرایی متعدد هیچ چیز در استقبال و بدرقه زائران امام کم نمی گذارند. مرد و زن همه با افتخار و دست به سینه به خدمت زائران امام ایستاده اند. آنچه خود دیده ام ' توصیف ناپذیر است. اینها همه در عصر " هر انسان یک رسانه " ' " سوژه " است . باید و می بایستی مورد توجه از نگاه دوربین های دستی و موبایل ها و قلم هایمان قرار گیرد. در عین حال این سوژه ها را هم ببینم که چگونه در آن سوی مرز ' منت ! توی ژانر را می کشند تا حتی خاک پایت را بزدایند ' اما ! این ور قیمت بلیط هواپیما و اتوبوس دو برابر می شود! و دولتی ها و شبه دولتی ها اصرار دارند محور قرار گیرند . نهایت محبت آنها می تواند انجام درست وظیفه اداری باشد. فقط!
بگذریم! رسانه های سنتی ما به دلایل عدیده بخصوص دولتی و یا شبه دولتی بودن و نداشتن دغدغه مخاطب ! نمی توانند خود را به روز کنند ' حداکثر انتظار ما از آنها همانی است که سالهاست تکرار و تکرار می شود و کلیشه شده است. همان برنامه های تکراری ' بی و یا کم محتوا ' آدم های با حرفهای تکراری و سطحی ! در جهان امروز دیگر شکاف اطلاعاتی وجود ندارد ! رسانه های اجتماعی همه ی این فضاها را پر کرده اند و ما هم در این جهان که " همه با هم هستند و من با همه " یک عضو جامعه جهانی شده رسانه ای هستیم !
دوربین هایمان را دست می گیریم و ضبط هایمان را روشن ! آنچه هست را به تصویر می کشیم' گزارش می کنیم ' مصاحبه می کنیم ' موسیقی یا شعر خوبی بود ' ضبط می کنیم. و روی اینترنت انتشار می دهیم . می کوشیم تا حداقل هم قد خودمان در اقیانوس حسین (ع) وارد شویم ! بجوییم که چگونه است بعد از صدها سال 'عشق حسین و عباس که سلام خدا بر آنها باد' این گونه میلیونها دلداده عاشق را به سوی. خود می خواند !
با تدارکات صورت گفته و موجود فنی و تجهیزات فراوان و ارزان موجود در بازار ' برای تولید محتوا از همایش بزرگ اربعین محدودیتی انشاءالله وجود ندارد ! در عراق محدودیت های کمتری در دسترسی به شبکه اینترنت و فضاهای آن وجود دارد! لذا هر کدام از ما می توانیم یک خبرنگار باشیم. "سواد رسانه ای" را در خودمان تقویت کنیم و به تولید محتوا و عرضه آن روی شبکه اینترنت بپردازیم.
آمار سالهای قبل می گوید که در اربعین تا 30 میلیون نفر از گوشه و کنار دنیا به کربلا می آیند . اگر هر کدام فقط یک دقیقه ! محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی تولید کنند ' اگر هر کدام یک قطعه عکس تاثیر گذار بگیرند و اگر آنهایی که می توانند تولیداتی مانند اینفوگرافیک' موشن گرافیک و خلاصه چند رسانه ای تولید کنند. ' یک یا حسین (ع) بگویند ' فضای اینترنت را خیلی راحت می توانیم با عطر حسین و عباس که سلام خدا بر آنها باد ' پر کنیم .
اینطور نشان دهیم حسینی هستیم و می مانیم و وظیفه امروز ما زینبی عمل کردن است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

ارتباط با ما

  • موبايل: ...
  • تلفن ثابت: ...
  • فکس: ...
  • ايميل: 313jamaz@gmail.com
  • آدرس پستي: ايران- مشهد